Tego dnia przyszli na świat m.in.
• W 1968 Scott Williams – były amerykański koszykarz, m.in. trzykrotny mistrz NBA z Chicago Bulls. Obecnie gościnnie komentuje mecze ligi.
• W 1975 Vitaly Potapenko – były ukraiński koszykarz, gracz Celtów czy Ponaddźwiękowców, uczestnik draftu 1996.
• W 1975 Fabricio Oberto – argentyński multi-medalista M.Ś. i I.O. , mistrz NBA z Spurs z 2007. Eks gracz Wizards i Blazers, który z powodów problemów z sercem zakończył przedwcześnie karierę.
Ciekawostki:
• W 1953 Bob Cousy zdobył 50 punktów w półfinale konferencji wschodniej, gdzie jego Celtics po czterech dogrywkach pokonali 111-105 zespół Syracuse. Ta zdobycz stała się rekordem NBA, jednak w 1962 rekord został pobity. Obecnym rekordem są zdobyte przez Michaela Jordana – 63 punkty.
• W 1959 Oscar Robertson zanotował pierwsze triple double w historii Final Four NCAA. Zawodnik uniwersytetu Cincinnati zdobył 39 punktów, 17 zbiórek i 10 asyst w zwycięskim 98-85 meczu z Louisville
W dzisiejszym artykule dowiecie się, że NBA to nie tylko koszykówka, ale także wielki biznes.
Koszykarze NBA uwielbiają inwestować, a mają, za co, biorąc pod uwagę, że za ubiegły sezon aż 63 graczy otrzymało przynajmniej 10 milionów dolarów. Zwykle inwestują w nieruchomości, wytwórnie płytowe alb auta z najwyższej półki. Jest jednak w lidze kilku biznesmenów, którzy wiedzą, jak robić interesy i potrafili nawet uruchomić własne linie odzieżowe.
Poniżej opiszę wam najbardziej popularne firmy.
BABY SHAQ, DUNKMAN
Shaquille O’Neal
Shaq zaczynał „w stajni” Reeboka, ale szybko stał się, bardzo rozpoznawalny i dlatego bez trudu udało mu się rozkręcić i wypromować własną markę o nazwie Dunkman. Logo to charakterystyczna sylwetka Shaqa pakującego piłkę do kosza. Shaq nie ma najmniejszego problemu z zarabianiem pieniędzy poza parkietem. Jest sponsorowany przez niezliczone firmy, bierze udział w reality show, nagrywa płyty, gra w filmach a jego Dunkman (które są trzykrotnie tańsze od butów firmowanych przez LeBrona czy Kobego) sprzedają się znakomicie. Shaq rozkręcił nawet linię przeznaczoną dla dzieci o nazwie… Baby Shaq
JOAKIM
Joakim Noah
Ostatnim graczem NBA, który próbował sił, jako projektant mody, jest Joakim Noah. Na razie nie wiadomo, kiedy i pod jaką nazwą wystartuje jego marka, ale Noah zaczyna lubić czerwony kolor dywanów i błysk fleszy. Ostatnio wylądował na okładce ‘Life’ stylowego magazynu „Michigan Avenue”. Ciąg dalszy zapewne nastąpi.
DR34M
Hakeem Olajuwon
Chociaż największe triumfy święcił w latach 1994 i 1995 (dwukrotnie mistrzostwo NBA), a karierę zakończył ostatecznie w 2002 roku, to dopiero teraz wpadł w sidła biznesu odzieżowego. W czasie gry w NBA zarobił łącznie 107 milionów dolarów, a dużą cześć z tych pieniędzy przeznaczył na rozkręcani działalności związanej nieruchomościami, która przyniosła mu dalsze 100 milionów. Nowa linia odzieżowa Dr34m to, zatem dla niego bardziej zabawa niż praca, o czym najlepiej świadczy sama jej nazwa. To krzyżówka pseudonimów Olajuwona z czasów gry W NBA („Dream”) i numeru, z którym występował (34). Hakeem swego czasu zaczynał od interesu związanego z firmą budowlaną i jego ojcem, budującą domy w Lagos (Nigeria).
STARBURY
Stephon Marbury
Kiedy w 2006 Stephon Marbury ogłosił start nowej marki o nazwie Starbury (nazw pochodząca od jego ksywki), jego kariera w NBA chyliła się już ku zachodowi, a o Marburym głośno było przede wszystkim ze względu na skandale, w których odgrywał główną rolę.
W celach promocyjnych Marbury wytatuował nawet logo swojej formy na… głowie. Jest on skrzyżowaniem gwiazdki i numeru 3 (z którym grał przez większą cześć kariery) sprawiło, że Steph do końca życia będzie chodzącym ’billboardem’. Sama marka Starbury okazała się dużym sukcesem a sprzedaż znacznie przekroczyła oczekiwania; buty firmowane jego nazwiskiem nie odbiegały jakościowo od produktów wielkich kontraktów, a kosztowały po 15 dolarów, czyli 10-krotnie mniej od znanych marek.
RICH SOIL
Lamar Odom
Chyb najbardziej „zakręcona” marka ze wszystkich wymienionych. Lamar Odom z jednej strony potrafi wykreować dość ekskluzywną linię odzieżową, którą noszą największe gwiazdy Hollywood, a drugiej całą zabawę w projektowanie odzieży traktuje z przymrużeniem oka. Jego projekt są pełne nawiązań od Los Angeles do Hollywood, od Lakers i do mistrzostw zdobywanych przez jego zespół, po takie, które otwarcie obrażają Boston Celtics!
Być może dla tego są tak chętnie noszone w Kalifornii. Cześć projektów należy do linii ‘Son of Man” o tematyce… religijnej, która została ujęta w mocno kontrowersyjny sposób i tylko dostarczyła Odomowi zarówno wielbicieli jak i krytyków.
AIR JORDAN
Michael Jordan
Technicznie rzecz biorąc marka Air Jordan jest częścią koncernu Nike i nie należy do Michaela Jordana. Jednak jest to jedyny przypadek w historii NBA, żeby dla jednego koszykarza została wydzielona cała olbrzymia gałąź, która do dzisiaj(mimo tego, że MJ zbliża się do pięćdziesiątki) generuje około miliarda dolarów w sprzedanych artykułach na całym świecie.
Linia Air Jordan z charakterystycznym „Jumpmanem”, czyli sylwetką Michaela Jordana ewoluowała w tak silną samodzielną markę, że zaczęła podpisywać kontrakty sponsorskie i niezależne od Nike.
W „Jordanach” grają, na co dzień m.in. Carmelo Anthony, Chris Paul, Dwyane Wade, Ray Allen, Richard Hamilton, Mike Bibby, Joe Johnson, Kevin Martin, Gerald Wallace czy Josh Howard etc.
Takich firm jest dużo więcej, ale wszystkie trudno by wymienić. Więc jak widać w NBA nie liczy się tylko koszykówka, lecz biznes też (a może przede wszystkim?).
Flashkrr
Shaq to jest człowiek orkiestra. Świetny koszykarz, do tego wesoła dusza towarzystwa, no i jeszcze ma głowę do biznesów. Takich człowiek nie zginie na tym świecie ;).